Вознесенський район » Новини
Українська | Русский | English
Головна Новини Вознесенщина

Новини

10.00 24.04.2013 Реформа місцевого самоврядування має забезпечити розвиток самодостатніх регіонів

24/04/2013

 Проблема вдосконалення інституту вітчизняного місцевого самоврядування, а разом з тим і всієї державної політики щодо розвитку регіонів, давно набула своєї актуальності.

Відверто кажучи, ще з набуттям Україною незалежності потрібно було докорінно переглянути всю систему регіонального управління. Але за 20 років кардинальних зрушень не відбулося. Було ухвалено низку законодавчих актів, що регулюють питання регіонального розвитку, діяльність органів самоврядування і виконавчої влади на місцях.

Верховна Рада ратифікувала Європейську хартію місцевого самоврядування, але її положення не узгоджуються з прийнятою за рік до того Конституцією України. Тож, Україна, відповідно до взятих на себе міжнародних зобов’язань, мала внести відповідні зміни до Основного закону, чого так і не відбулося. В цілому, вітчизняне місцеве самоврядування залишається на законодавчому рівні, зафіксованому Конституцією 1996 року. Та головне - до останнього часу не було офіційно затвердженої концепції реформ, де було б визначено мету і способи її досягнення.

І лише з ініціативи Президента України Віктора Януковича  у листопаді 2011 року під час Міжнародних муніципальних слухань, ініційованих Державним фондом сприяння місцевому самоврядуванню в Україні, дорученням щодо розробки плану дій реформування місцевого самоврядування було оголошено старт найважливішої реформи для нашої держави.

На виконання зазначеного доручення Глави держави були зробленi важливі кроки для реалізації реформи, яка передбачає створення умов для розвитку повноцінного місцевого і регіонального самоврядування в Україні.

Як зазначив  Президент України Віктор Янукович, «реформа місцевого самоврядування має відбуватися на засадах децентралізації владних повноважень, консолідації ресурсного забезпечення та стратегічного планування розвитку територіальних громад; вона має бути продуманою, прорахованою у часі, зваженою, послідовною, узгодженою з іншими розпочатими структурними реформами в державі».

На думку Президента України, від організації виконання цієї роботи будуть залежати терміни та успіх змін, спрямованих на створення сучасної, ефективної, конкурентоздатної України.

Разом з тим, справжня реформа, як вважає Президент України,  має враховувати інтереси усіх зацікавлених сторін.

Саме тому за дорученням Президента України Віктора Януковича сьогодні організовано широке обговорення проекту Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади.

 

ЩО ВЖЕ ЗРОБЛЕНО В КРАЇНІ, ЩО ПЛАНУЄТЬСЯ ЗРОБИТИ 

Як зазначив Президент, ми маємо говорити відверто – нинішня система місцевого самоврядування на місцях неефективна і суттєво стримує розвиток нашої країни.

З цієї точки зору важливим є усвідомлення проблемних питань, які суттєво стримують розвиток місцевого самоврядування.

По-перше, ми маємо нераціональну систему підпорядкування та компетенцій, недостатньо прозору схему делегованих  та власних повноважень органів місцевого самоврядування, застарілі проблеми місцевих бюджетів, проблеми подрібнення адміністративно - територіальних одиниць, що знижує надання публічних послуг та спричиняє недофінансування та дотаційність територіальних громад і регіонів, недостатньо прозору систему міжбюджетних відносин на фоні складної фінансової ситуації в країні.

Сьогодні, з майже 12 тисяч місцевих бюджетів, 5,5 тисячі, тобто близько половини, дотаційні на 70 відсотків і більше.  Майже  півтисячі територіальних громад на 90 відсотків утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

Як наслідок, органи місцевої влади виявляються неспроможними ефективно надавати громадянам України соціальні послуги.

Вирішення цих та інших проблем передбачає реалізація Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні.

Стратегічною метою Концепції є формування ефективної системи територіальної організації влади.

Зокрема, проект Концепції передбачає:

- запровадження обґрунтованої територіальної основи для діяльності органів місцевого самоврядування  та органів виконавчої влади;

- створення належних матеріальних, фінансових та організаційних умов для забезпечення здійснення органами місцевого самоврядування власних (самоврядних) і делегованих повноважень;

- розмежування повноважень у системі органів місцевого самоврядування та  системі органів виконавчої влади на різних рівнях адміністративно-територіального устрою за принципом субсидіарності;

- максимальне залучення населення до прийняття управлінських рішень, сприяння розвитку форм демократії.

 Завдання реформи, визначені проектом Концепції,  передбачають  максимальне  забезпечення доступності та якості публічних послуг.

 Реалізацію завдань проекту Концепції  заплановано здійснити двома етапами.

 

На першому підготовчому етапі (2013 - 2015 рр.) передбачається:

· створити законодавчу основу для реалізації права територіальних громад на добровільне об’єднання, передбачивши при цьому трирічний строк державної підтримки новоутвореним об’єднаним громадам для поліпшення інфраструктури надання послуг та транспортної доступності;

· уніфікувати та стандартизувати адміністративні та соціальні послуги, що надаються населенню органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади, виходячи із принципів максимальної доступності послуг для їх споживачів;

· визначити на законодавчому рівні власні повноваження, функції, права, обов’язки та відповідальність органів місцевого самоврядування за надання населенню якісних адміністративних і соціальних послуг;

 

На другому етапі впровадження (2015—2020 рр.) заплановано:

· законодавчо врегулювати систему адміністративно-територіального устрою;

· здійснити моделювання адміністративно-територіальних одиниць в регіонах та підготувати проекти необхідних нормативних актів для завершення формування нової системи адміністративно-територіального устрою України;

· завершити формування законодавчої бази діяльності органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади на новій територіальній основі з визначенням повноважень та їх ресурсного забезпечення;  

· сформувати конституційну основу утворення виконавчих органів обласних та районних рад, розподілу повноважень між ними та відповідними місцевими адміністраціями;

· здійснити інституційну реорганізацію органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади на новій територіальній основі з перерозподілом повноважень;

· провести місцеві вибори з урахуванням реформованої системи органів місцевого самоврядування.

Реформа, закладена в Концепцію, не самоціль, а відповідь на потребу суспільства. Реформа місцевого самоврядування має увійти в органічний симбіоз із процесом вдосконалення системи освіти, охорони здоров’я, ЖКГ як невід’ємна складова модернізації України.

 У Національному плані дій на 2013 рік  Президент визначив як пріоритетне завдання - розроблення та внесення на розгляд Верховної Ради проекту Закону про право територіальних громад на об'єднання та проекту Закону про співробітництво територіальних громад.

 Концепція також ставить за мету максимальне залучення населення до прийняття управлінських рішень, сприяння розвитку форм демократії участі на місцях.

Надання загальним зборам громадян за місцем проживання, згідно із законом, широкого права громадського контролю за владою. Створення при органах місцевого самоврядування консультативно-дорадчих органів для проведення консультацій з громадськістю. Забезпечення права територіальних громад на місцевий референдум.

Минулого року Верховною Радою був прийнятий Закон «Про громадські об’єднання». До Національного плану дій на 2013 рік Президентом В. Януковичем включено питання щодо внесення на розгляд Парламенту законопроектів «Про місцевий референдум» та «Про органи самоорганізації населення» в новій редакції.

 Отже, у результаті реформи має з’явитися свідома громада, яка буде здатна ставити питання розвитку територій, знаходити шляхи їх розв’язання самостійно або через кооперацію із сусідами.

Довіру населення влада може отримати через співпрацю з громадськістю, і вона повинна так робити. Надання послуг, організаційні й виконавчі функції мають здійснювати посадовці, яким довіряють і які користуються авторитетом у людей. А також депутати місцевих рад, які повною мірою усвідомлюють свою відповідальність перед виборцями і здатні працювати на користь громад, чиї інтереси представляють.

 Зрозуміло, що все це вимагає зважених кроків щодо законодавчого вирішення проблем місцевого та регіонального розвитку в контексті виробленої державної регіональної політики, бюджетної, податкової та муніципальних реформ із дотриманням положень Європейської хартії місцевого самоврядування.

Підвищення громадської активності та нові підходи Концепції мають сформувати наступну модель: влада через консультації із громадськістю визначає пріоритети і задачі, разом, знов-таки через консультації, визначають шляхи їх розв’язання.

Таким чином можна досягти консенсусу між громадськістю та владою, без якого неможливо реалізувати ефективні та масштабні реформи.

 

Управління з питань внутрішньої

політики облдержадміністрації

Всі новини →